اگر دچار مشکلات خواب هستید بیشتر در معرض خطر مرگ هستید، به خصوص اگر به دیابت مبتلا باشید

8ژوئن 2021 - مشکل در به خواب رفتن و خواب کافی و با کیفیت داشتن ممکن است احساس خستگی و ناامیدی در شما ایجاد کند. همچنین طبق یک مطالعه جدید توسط دانشکده ی پزشکی Northwestern و دانشگاه Surrey در انگلیس، این مشکل می تواند از سالهای زندگی شما بکاهد.

این تاثیر در افراد دیابتی که اختلالات خواب را تجربه کرده اند، حتی بیشتر بود. افراد مبتلا به دیابت در این مطالعه، که دچار اختلالات خواب مکرر شده بودند، 87٪ بیشتر در معرض مرگ به هر دلیلی (تصادف اتومبیل، حمله قلبی و غیره) در طول دوره پیگیری 8.9 ساله ی مطالعه در مقایسه با افراد بدون دیابت یا بدون اختلالات خواب بودند. احتمال مرگ آنها در این دوره 12٪ بیشتر از کسانی بود که دیابت داشتند اما دچار اختلالات خواب مکرر نبودند.

نویسنده ی راهبر این پژوهش، دکتر Kristen Knutson، دانشیار مغز و اعصاب (پزشکی خواب) و پزشکی پیشگیرانه(اپیدمیولوژی) در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن، گفت: اگر دیابت ندارید، اختلالات خواب هنوز هم با افزایش خطر مرگ برای شما همراه است، اما این خطر برای افراد دیابتی بیشتر است.

او گفت: اما با پاسخ دادن به این سوال ساده که "آیا شما در خواب شب مشکل دارید یا نیمه شب از خواب بیدار می شوید؟" افراد می توانند در اوایل زندگی با کمک پزشکشان به رفع اختلالات خواب پرداخته و امیدوار باشند که از افزایش خطر مرگ خود جلوگیری می کنند.

دکتر Knutson، گفت: پرسیدن این سوال ساده از بیماران برای یک پزشک بالینی بسیار آسان است. شما حتی می توانید از خود نیز این سوال را بپرسید. اما علل زیادی ممکن است سبب اختلالات خواب در افراد شود. بنابراین مهم است که آن را با پزشک خود مطرح کنید تا او بتواند این علل را عمیق تر بررسی کنند. آیا فقط سر و صدا یا نور یا چیزی بزرگتر مانند مرض بی خوابی(insomnia) یا آپنه ی انسدادی خواب موجب اختلالات خواب شما شده است؟ بیمارانی که به مرض بی خوابی و آپنه ی انسدادی خواب مبتلا هستند، آسیب پذیرتر می باشند و نیاز به پشتیبانی، درمان و بررسی بیماری خود دارند.

این مطالعه در مجله ی Sleep Researchمنتشر شد.

دکتر مالکوم فون شانتز، نویسنده اول این مقاله و استاد کرونوبیولوژی از دانشگاه Surrey، گفت: ما قبلاً می دانستیم که یک رابطه قوی بین اختلالات خواب و سلامتی ضعیف وجود دارد، سوالی که از شرکت کنندگان در آغاز مطالعه شد لزوماً بین بی خوابی و سایر اختلالات خواب مانند آپنه خواب فرقی نمی گذاشت. هنوز هم از نظر عملی این موضوع اهمیتی ندارد. پزشکان باید مشکلات خواب را به اندازه سایر عوامل خطر جدی بگیرند و با بیماران خود در زمینه کاهش و کاهش خطر کلی آنها کار کنند.

نویسندگان داده های تقریباً نیم میلیون شرکت کننده میانسال در مطالعهی بیوبانکانگلستان را تجزیه و تحلیل کردند. از نظر دانشمندان، این اولین مطالعه برای بررسی تأثیر ترکیبی از بی خوابی و دیابت بر خطر مرگ و میر است.

دکتر Knutson، گفت: ما می خواستیم تاثیر همزمان ابتلا به دیابت و اختلالات خواب را بر طول عمر و خطر مرگ و میر افراد بررسی کنیم. آیا وضعیت یک فرد دیابتی اگر به اختلال خواب مبتلا باشد از زمانی که به اختلالات خواب مبتلا نباشد، بدتر است؟ ما دریافتیم که ابتلای همزمان به دیابت و اختلالات خواب، حتی در مقایسه با ابتلا به دیابت بدون اختلالات خواب، با افزایش مرگ و میر همراه است.

شرکت کنندگان به طور عمده به دیابت نوع 2، که شایع ترین شکل این بیماری است مبتلا بودند و البته برخی به دیابت نوع 1 مبتلا بودند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-06-youre-higher-dying-diabetes.html